Multispectrale analyse van digitale afbeeldingen voor kunsthistorisch onderzoek en preventieve conservatie van schilderijen Onderzoeksproject betreffende onschadelijke diagnostische methoden voor de preventieve conservatie van schilderijen.

2009 > 2014

Promotor(s) : Dr. Frederik Leen

Onderzoeker(s) : Bruno Cornelis (Vrije Universiteit Brussel - ETRO), Prof. Dr. Ann Dooms (Vrije Universiteit Brussel - ETRO)

ONDERZOEKSTEAM 

Promotor:

  • Prof. Dr. Frederik Leen (Conservator; Departementshoofd Moderne Kunst)

Co-promotor:

  • Prof. Dr. Ann Dooms (Hoogleraar Wiskunde, Department of Electronics and Informatics (ETRO), Vrije Universiteit Brussel)

Leden:

  • Bruno Cornelis, (Ingenieur; Doctoraatsstudent, Vrije Universiteit Brussel)
  • Etienne van Vyve (Zelfstandig conserveringsdeskundige; Docent conservatie en restauratie, La Cambre, Brussel)

Consulenten:

  • Prof. Dr. Ingrid Daubechies (Professor of Mathematics, Princeton University)
  • Prof. Dr. Peter Schelkens (ETRO, Vrije Universiteit Brussel)

PARTNER

  • Lumière Technology, Parijs (Multispectrale beeldvorming)

 

Begin: 01.01.2009
Einddatum: onbepaald

 

Dit project leidt tot een verkennend en experimenteel onderzoek waarin nieuwe kunsthistorische en conserveringsproblemen met betrekking tot kunstwerken kunnen worden geformuleerd, uitgaande van de analyse en verwerking van multispectrale digitale beelden van ultrahoge resolutie en een golflengtebereik van infrarood over het zichtbare spectrum tot ultraviolet licht. De resultaten van zeer recente ontwikkelingen in de digitale data-acquisitietechnologie en beeldverwerking verschaffen de gelegenheid om, op experimentele basis, een brede waaier van nieuwe mogelijkheden en vraagstukken met betrekking tot de kunsthistorische studie en conservering van kunstwerken te ontwikkelen. Het onderzoeksmateriaal bestaat dan ook uit beelden van zeer hoge resolutie met digitale informatie waarvan een deel niet waarneembaar is met het blote oog.

Het belang van dit project berust op het onderzoek naar de mogelijkheden die verscholen liggen in de omzetting van inhoudelijk (m.a.w. kunsthistorisch) onderzoek en materiële (m.a.w. conserverings-)problemen in algoritmen en in het bestuderen van de relevantie van nieuwe, tot dusver nog niet geëxploreerde gegevens die dat soort algoritmen aan het licht zouden kunnen brengen. Dynamische interactie tussen de informaticus, de wiskundige, de kunsthistoricus en de conservator/conserveringsdeskundige krijgt bij dit project bijzondere aandacht. Op inhoudelijk gebied schuilt het belang van dit project in het bedenken van nieuwe types van onderzoeksvraagstukken die door deze interactie en unieke combinatie van multispectrale data-acquisitie met geavanceerde digitale beeldanalyse mogelijk worden gemaakt.