Secundair & hoger onderwijs Rondleidingen, parcours, tentoonstellingen

Een museum bezoeken is een voorrecht. Onderdeel zijn van een cultureel heden en verleden zorgt voor een ruimer denkkader en werkt inspirerend op korte en lange termijn. In dit leerproces speelt een interactieve rondleiding nog steeds een hoofdrol. Niets kan op tegen het oog in oog staan met het concrete schilderij of beeldhouwwerk onder begeleiding van een ervaren gids.
Fine-Arts@school: het Museum verschijnt in de klas! Via een digitaal platform presenteert een gids u de verzameling, een kunstwerk, een thema, een tentoonstelling met de mogelijkheid tot interactie, dat alles vanuit je thuisomgeving of klas.
THEMA'S
Online rondleidingen: FINE-ARTS@SCHOOL
MAGRITTE@SCHOOL | Old Masters@SCHOOL | Fin-de-SiÈcle@SCHOOL | Expo@SCHOOL | STEL JE EIGEN THEMA VOOR
KIJKEN NAAR KUNST - DE collecties
OLD MASTERS MUSEUM | FIN-DE-SIÈCLE MUSEUM | MAGRITTE MUSEUM | Wiertz Museum | Meunier Museum
KIJKEN MET EEN THEMA
BRUEGEL IN CONTEXT | MYTHOLOGISCHE VERHALEN | TEKST EN BEELD | PORTRETTEN DOOR DE EEUWEN HEEN | KUNST EN MENSENRECHTEN | VISITE EN IMMERSION (FR) | VOOR TOEKOMSTIGE LEERKRACHTEN | STEL JE EIGEN THEMA VOOR | MUSEUM OP MAAT | Tussen schrijven en tekenen | de moord op marat
|
FINE-ARTS@schoolTijdens een presentatie met beeldmateriaal laat een gids u kennis maken met het ongewone universum van een kunstenaar, een stijlperiode of een tentoonstelling. Twee sessies van 40 minuten (met een pauze van tien minuten) met ruimte voor interactie en discussie. Meerdere thema’s zijn mogelijk:
90' | €105/groep van max. 30 leerlingen Reserveer |
|
OLD MASTERS MUSEUMWe proeven van beeldende kunst: een middeleeuws drieluik, een renaissance portret, een barok stilleven, een classicistisch historiestuk. Wij trakteren je op een gevarieerde rondleiding met volgende ingrediënten: leren kijken (kleine opdrachten); historische kennis (verhalen); actualiteit (universele thema’s); filosofische bespiegelingen (denken over de mens); en eigen mening leren formuleren (mooi of niet mooi). 90' | max. 15/groep – vrije toegang voor 1 begeleider RESERVEER |
![]() |
FIN-DE-SIÈCLE MUSEUMWe maken kennis met een eeuw vol vernieuwing: kunst met verhalen ‘uit het leven gegrepen’, een impressionistisch landschap, een symbolistisch portret. Wij trakteren je op een gevarieerde rondleiding met volgende ingrediënten: leren kijken (kleine opdrachten); historische kennis (verhalen); actualiteit (universele thema’s); filosofische bespiegelingen (denken over de mens); eigen mening leren formuleren (mooi of niet mooi). 90' | max. 15/groep – vrije toegang voor 1 begeleider reserveer |
|
MAGRITTE MUSEUMDe mens is een gewoontedier. De meeste dingen doen we op automatische piloot. Vaak merken we situaties niet op omdat we denken dat er toch niets nieuws te beleven valt. Daar wil Magritte iets aan veranderen. Zo wil hij ons doen nadenken over dat wat we niet langer bewust ervaren: het alledaagse, het gewone, de routine. Daarom schildert Magritte de vertrouwde dingen in een ongezien en verrassend nieuw verband. We denken met hem mee. Maak alvast kennis met René Magritte via het pedagogisch dossier op volgende link: https://www.musee-magritte-museum.be/nl/bronnen OPGELET! Enkele werken van Magritte zijn soms op reis naar internationale tentoonstellingen. 90' | max. 15/groep – vrije toegang voor 1 begeleider reserveer |
![]() |
WIERTZ MUSEUMAntoine Wiertz (1806-1865) ontwierp een eigen atelier aangepast aan zijn behoeften. Hij liet het op kosten van de Belgische Staat bouwen en schonk in ruil zijn belangrijke werken aan de gemeenschap. Het atelier, de schilderijen en enkele beeldhouwwerken gunnen de bezoeker een blik op de ideeënwereld van de eigenzinnige romantische schilder die alle genres beoefende maar vooral wou schitteren met monumentale historietaferelen die Rubens moesten evenaren. De sfeer van de 19e eeuw vinden we terug in de ophanging van de werken. 60' | max. 15/groep – vrije toegang voor 1 begeleider reserveer |
![]() |
MEUNIER MUSEUMDe schilder en beeldhouwer Constantin Meunier (1831-1905) was gevoelig voor de maatschappelijke ontwikkelingen van zijn tijd. Hij stelt zich tot doel de werk- en levensomstandigheden van gewone mensen waardig weer te geven. Op het einde van zijn leven was hij vermogend genoeg om een huis met atelier te bouwen, het huidige Meuniermuseum. Maak kennis met een stuk 19e-eeuwse sociale geschiedenis: de fabrieksomgeving, de haven en de mijn, maar ook met een aantal universele thema’s: mens en arbeid. Voor Meunier vormden ze de aanleiding voor de zoektocht naar een nieuwe vormgeving. 60' | max. 15/groep – vrije toegang voor 1 begeleider reserveer |
![]() |
BRUEGEL IN CONTEXTPieter Bruegel de oude wordt door velen bewonderd. De Koninklijke Musea bezitten de tweede grootste verzameling werken van zijn hand. Maar het Old Masters Museum biedt bovendien de gelegenheid kennis te maken met enkele Vlaamse Primitieven en Hieronymus Bosch als voorlopers en volgen het spoor van Bruegel in werken van zonen Pieter Brueghel de jonge en Jan Brueghel de oude. 90' | max. 12-15/groep – vrije toegang voor 1 begeleider RESERVEER |
![]() |
MYTHOLOGISCHE VERHALENVeel schilderijen vertellen verhalen uit de bijbel, de mythologie of de geschiedenis. Om dergelijke schilderijen te kunnen begrijpen en waarderen moeten we die verhalen kennen, weten wie de personages op het schilderij zijn en wat er wordt afgebeeld. We vergelijken werken met hetzelfde onderwerp en denken na over de diepere betekenis van een bepaald verhaal. Een narratieve tocht doorheen vijf eeuwen. 90' | max. 15/groep – vrije toegang voor 1 begeleider RESERVEER |
![]() |
TEKST EN BEELDWoorden en beelden kunnen elkaar onderling versterken. Tijdens deze rondleiding in het Fin-de-sièclemuseum confronteren we werken van o.a. Constantin Meunier, Eugène Laermans, James Ensor, Georges Seurat en Fernand Khnopff met citaten van kunstenaars en extracten uit de literatuur van die tijd. 90' | max. 12-15/groep – vrije toegang voor 1 begeleider reserveer |
![]() |
PORTRETTEN DOOR DE EEUWEN HEENMensen laten zich vereeuwigen in kunstwerken. We analyseren verschillende soorten portretten van de 15e tot het begin van de 21e eeuw. Vóór de uitvinding van de fotografie moest je naar een schilder of beeldhouwer voor je portret. Niet de lens maar het oog en de hand van de kunstenaar bepaalden je beeld. We gaan op zoek naar de mogelijkheden van het genre. 90' | max. 15/groep – vrije toegang voor 1 begeleider RESERVEER |
![]() |
KUNST EN MENSENRECHTENDeze rondleiding benadert de collectie via tien belangrijke thema's met betrekking tot de problematiek van de mensenrechten: Gelijkheid van mensen, Vrijheid en veiligheid, Gerechtigheid, Asiel en migratie, Vrijheid van meningen en meningsuiting , Sociale en economische rechten, Onderwijs, Rechten van de vrouw, Rechten van het kind, Aschaffing van de doodstraf. Elk thema verwijst naar een of meer artikelen van de ‘Universele verklaring van de Rechten van de Mens’ uit 1948. MEER INFO | VIDEO'S90' | max. 15/groep – vrije toegang voor 1 begeleider RESERVEER |
![]() |
VISITE EN IMMERSION (FR) : COMMENT LIRE UNE OEUVRE ?Dès qu’elle est exposée, une œuvre se soumet à la vue de celle ou celui qui l’observe. Toutefois, avons-nous appris à regarder, à laisser émerger de soi ce qui doit être ressenti, à le communiquer et même, à l’argumenter ? Des primitifs flamands à Sol LeWitt, décortiquons les œuvres, leurs lignes, formes, couleurs, lumières, techniques, sujets, compositions… Cette visite transversale est destinée spécifiquement aux étudiants pour qui le français n’est pas la langue maternelle. Elle développe le vocabulaire et facilite la compréhension par le biais de l’image. 90' | max. 15/groep – vrije toegang voor 1 begeleider RESERVEER |
![]() |
VOOR TOEKOMSTIGE LEERKRACHTENAls toekomstige of huidige leerkracht wil je graag dit museum beter kennen. Wij bieden jullie een rondleiding doorheen de verzameling aan, een smaakmaker, en geven toelichting bij ons educatief aanbod voor de doelgroep die jou interesseert. Op actieve wijze word je betrokken bij de verschillende werkmethoden. 120' | max. 12/groep – vrije toegang voor 1 begeleider RESERVEER |
![]() |
STEL JE EIGEN THEMA VOORMisschien werk je aan een kunstproject en wil je dit bekronen met een museumbezoek. Schrijf een mail naar reservatie@fine-arts-museum.be voor een activiteit rond jouw thema. Geef ons minstens een maand de tijd om je thema uit te werken. |
![]() |
MUSEUM OP MAATWij organiseren rondleidingen op maat van specifieke doelgroepen die extra ondersteuning nodig hebben. Bekijk de aparte brochure of neem contact met ons op via museumopmaat@fine-arts-museum.be. |
![]() |
Tussen schrijven en tekenenEen interactieve rondleiding met een kleine praktische oefening De Belgische kunstenaar Christian Dotremont (1922-1979) was een dichter die letterlijk schilderde met woorden. Zijn expressieve composities willen zowel gelezen als bekeken worden. 90' | max. 15/groep – vrije toegang voor 1 begeleider reserveer |
![]() |
DE moord op marat en het beeld van de martelaar in de kunstEen rondleiding in de expo en de vaste verzameling De moord op Marat van J. L. David is één van de bekendste martelaarsportretten. We gaan dieper in op de geschiedenis en betekenis van dit werk in confrontatie met andere martelaarsportretten (Memling, Rubens, van Dyck, Rodin, Meunier). 90' | max. 15/groep – vrije toegang voor 1 begeleider reserveer |